Bu tabelalar, genel anlamda çok büyük ve gösterişli tabelalardır, açık alanlarda, şehirlerarası yollarda, cadde kenarlarında, uzaktan görülebilecek yerlerde ama en çok petrol istasyonlarında ve outlet centrelerde kullanılmaktadır. Totemler, yine kendi içinde, ışıksız ve ışıklı totem olarak iki kısma ayrılmaktadır. Işıklı totem tabelalarda kullanılan boruların içinde, bir insanın rahatlıkla hareket edebileceğini düşünürseniz, bir totem tabelanın ne kadar büyük olduğunu anlayabilirsiniz. Günümüzde tabelacılar ve müşterileri arasında çok küçük ebatlarda yapılan yol ve kaldırım kenarı tabela çalışmalarına totem dense de, bu çok doğru bir isimlendirme değildir.
Totemleri kendi içerisinde birkaç isimle isimlendirmek gerekirse, tek bacaklı totemler, çift bacaklı totemler, likit totemler gibi bazı isimler verebiliriz. Bunlardan likit totem ismini verdiğimiz tabela çalışmaları, genel olarak, yerden yukarıya tek gövde üzerinde yükselen, hepsi olmasa da, bir kısmı ışıklandırılan tabelalardır.
Bu tabelalar, iç bölüme yapılan metal iskelet üzerine giydirilen, alüminyum tabakalardan imal edilir. Işıklı olacaksa, ışıklandırılacak kısma elektrik sistemi döşenir. Grafiği vektör tabanlı programlarda hazırlanır, hazırlanan grafiği, alüminyum tabakalara geçirmek için, bilgisayar sistemli metal kesiciler kullanılır, bu kesicileri, lazer ve CNC olarak sıralayabiliriz, sonra kırma ve kıvırma yerleri, makinelerde şekillendirilerek uygulama yapılır. Yerden yükseklikleri en az 3-4mtdir. Alüminyumlara fırın boya dediğimiz sistemle boya atılır.
Görsel olarak, çok güzel sonuçlar elde edilen bu çalışmalar, orta ölçekteki işletmelerin ve daha çok şehir dışında olan veya ön cephesi (kaldırım, bahçe v.s.) müsait olan işletmelerin tercihlerindendir.
Petrol istasyonlarında kullanılan ve tek boru üzerine oturtulan totem tabela çeşitleri, genel olarak, içten aydınlatmalı tabela sistemleridir. Aynı tabelalar, içeriden aydınlatmak yerine, dışarıdan da aydınlatılabilir, bu şekil aydınlatmalar petrol istasyonları tarafında pek tercih edilmez ama bazı işletmelerin tercih sebebi de olabilir.
Bu tabelaların bacak kısmına metal boru kullanılmaktadır, bu borunun çapı en azından 90cm olmalıdır. Boru içerisine inşa edilen basamaklar sayesinde yukarıya ve aşağıya hareket edilmesi sağlanır. Üzerine koyulan tabela kısmına ise kasket denir. Hem boru içerisinde, hem kasket içerisinde bir insan rahatlıkla hareket edebilmelidir.
Kasket ölçülerinin belli bir standardı yoktur. Yapılan çalışmaya ve müşterinin isteğine göre imal edilir fakat bir totemin, gerçekten totem tabela olarak anılabilmesi için, 6mt uzunluğunda 1,50 cm genişliğinde bir kaskete ve en azından 12mt yüksekliğinde bir bacak kısmına sahip olması gerekmektedir. Totem tabela çalışmaları, profesyonel ekipler tarafından yapılmalıdır. Koyulacağı alanın yaz ve kış aylarındaki rüzgâr hızı, temel ölçüleri, mühendisler eşliğinde tespit edilmeli, çok iyi hesaplanmalıdır.
Yukarıda bahsettiğimiz totem tabela için 2,50cm X 2,50 genişliğinde ve derinliğinde bir temel kazısı yapılmalı, temel içine 12lik demirlerden, inşaatlarda olduğu gibi, ızgaralar örülmelidir. Totem tabela yapımında en çok dikkat edilecek hususlardan birisi de borunun oturtulacağı ankrajdır.
Birçok tabelacının ve ustalarının en çok hata yaptığı ve bu hatanın faturasının çok ağır ödendiği konulardan birisidir ankraj montajı.
Ankraj Nedir?
Ankraj koyacağımız boruyu, zemine bağlayacak olan ve herhangi bir şekilde totemin taşınması gerekirse, rahatlıkla söküp taşımamızı sağlayan, saplama vida sitemine denir. Ankraj sayesinde, tonlarca ağırlıkta olan totemlerin, küçükte olsa duruş ayarlarını ayarlama şansımız bulunmaktadır. Fakat bu tamamen bir ayarlama yapabileceğimiz anlamını taşımamaktadır. O yüzden, ankrajımızın ayarlamasını en ince detayına kadar hesaplamalı ve temelimizde kullanacağımız harcımızı dökmeliyiz. Harç konusunda maliyetlerden kaçınmamalı ve kesinlikle hazır beton kullanmalıyız, birçok tabelacının düştüğü yanlışlardan birisi bu olduğu için, özellikle bilinmelidir.
Ankrajı doğru bir şekilde yerleştirebilmek için, temel kazımızın, her kenarına birer adet profil uzatmalı, bu profillerin duruşlarını, su terazisi ile çok dikkatli bir şekilde ayarlamalıyız. Uzattığımız profillerin tam olarak ayarlandığından emin olduktan sonra, ankrajımızın oturacağı alana iki profil daha uzatarak, ankrajımızın duruş noktasını belirlemeliyiz.
Koyacağımız ankraj, temelden en az 10cm, en çok 15cm daha yukarıda olmalıdır. Dökülecek olan beton seviyesi ile ankrajımız arasında 3-4cm civarında bir boşluk mutlaka kalmalıdır. Bu boşluk, totem içerisinde özellikle yaz aylarındaki sıcak hava sirkülâsyonunu sağlayacak olan önlemlerden birisidir. Totem borumuzun, aşağı, yukarı ayarlamasında da bıraktığımız bu boşluktan istifade etmemiz mümkündür.
Ankrajımızın üzerine ve kasketin (tabela kısmının) altına gelecek demirden yapılan bağlantı parçalarına flanş denir. Flanşlar, iki adet kasket altına, iki adet borunun yere gelen kısmına koyulur. Yine flanş ayarlamaları çok dikkatli bir şekilde yapılmalıdır, dört adet flanş kasket kısmına ve boruya montajlanmadan önce birleştirilir ve delikleri delinir. Flanşları tam olarak biri birlerine oturmasını sağlamak ve sonrasında oluşabilecek aksaklıkların önüne geçmek için, tek tarafından, metal kesiciler vasıtasıyla işaret koyulur ve o işarete göre hem kasket kısmına, hem boruya montajlanır.
İşlemlerin tümünü en doğru şekilde yaptığımızdan emin olduktan sonra, bazı ustaların düştüğü hatalara düşmemek adına, ankraj saplamalarımızı, temel içerisine yerleştirdiğimiz 12lik demirlere, küçük demir parçalarıyla kaynatmalıyız. Bu alacağımız küçük önlem, beton harcının dökümü esnasında, ankrajımızın ayarlarının bozulmaması için iyi bir önlemdir.
Beton döküldükten hemen sonra, ankrajımızın duruşunu, su terazisi ile tekrardan kontrol etmek, olası bir yanlışlığın önüne geçmek için faydalı bir harekettir. Şayet ufak tefek bir oynama veya ayar bozukluğu var ise, beton henüz kurumadan müdahale şansımız olduğunu unutmamalıyız.
Beton kuruduktan sonra, totem tabelanın montajı için gerekli çalışmalara başlanabilir. İlk olarak borumuzun montajı yapılır. Boru bir vinç eşliğinde yerine oturtulur ve duruşu konusunda tüm ayarlamalar yapılır.
Totem tabelalarda yaşanan en büyük sıkıntılardan birisi, vinç ile çalışma durumunda kalınmasıdır. Totem tabelaların yüzeyleri germe vniyl ile yapıldığı için darbelere karşı dikkatli olunmalıdır. Yukarıya kaldırılmış olan kasketin, boruya çarpmasını önlemek için gerekli tüm önlemleri almanız gerekir.
Genel olarak montaja gidilen yerlerden vinç teminine gidildiği için ve orada bu işi yapan vinç çalışanlarının, bu montaj işine yabancılıklarını da göz önüne alarak, olayı güzel bir şekilde vinç operatörüne anlatmak, olası aksaklıkların önüne geçecektir. Bir diğer husus ise, montaj esnasındaki hava durumudur, şayet hava montajımızı etkileyecek bir durumda rüzgârlı ise montajı aceleye getirmeden uygun zaman kollanmalıdır.